Tanah Lot Banglo Untuk DiJual / Pakej Bina Banglo 1 Tingkat Disediakan - Sila Klik Banner DiBawah

Sunday 20 October 2013

Soalan Lazim – FAQ – Cara dan Proses Membeli Rumah Lelong





Soalan Lazim Berkaitan Rumah Lelong

Q: Apa itu rumah Lelong?
A: Hartanah atau rumah lelong adalah harta yang akan dijual oleh pihak bank melalui lelongan awam yang diadakan sama ada di Mahkamah, Pejabat Tanah atau ditempat lelongan awam (dewan atau hotel).

Q: Kenapa rumah dilelong?
A: Kebiasaannya tuan rumah (peminjam) gagal membayar balik pinjaman perumahan kepada institusi bank.

Q: Perlukah saya mengeluarkan modal atau wang deposit untuk membeli rumah lelong?
A: YA. Anda perlu mengeluarkan wang deposit sebanyak 5% - 10% (mengikut terma POS) dari harga rizab rumah tersebut dalam bentuk Bank Draft dan dibayar kepada pihak bank yang melelong.

Q: Apa itu harga rizab (Reserve Price)?
A: Harga rizab (Reserve Price) adalah harga terendah untuk sesuatu hartanah atau rumah lelongyang dijual oleh pihak bank dalam keadaan yang khusus. Sebagai contoh, pelelong akan memulakan proses pembidaan dengan harga yang tidak kurang atau sama dengan harga rizab yang telah disyaratkan dalam POS (Perisytiharan Jualan).

Q: Adakah saya perlu memberi membayar  “Agent Fee” untuk urusan rumah lelong tersebut?
A: YA. Mengikut harga sesuatu hartanah/rumah atau minima RM 1,500.

Q: Apakah kos peguam yang perlu saya bayar jika berjaya membeli rumah tersebut?
A: Kos yang perlu anda bayar adalah seperti Fee Peguam, Harga Duti Setem (Duty Stamping),  Akuan Bersumpah,  Adjudication Fee termasuk kos surat-menyurat, perjalanan, telefon / fax dan lain-lain.

Q: Jika saya tidak berjaya membeli rumah lelong tersebut bagaimana dengan Bank Draft?
A: Jika anda gagal untuk mendapatkan rumah lelong tersebut, Bank Draft akan dipulangkan dan anda boleh tunaikan semula dengan pihak bank yang mengeluarkannya.

Q: Untuk kakitangan kerajaan bolehkah untuk membeli rumah lelong tersebut?
A: Boleh. Tetapi pinjaman dengan hanya bank konversional biasa, bukan dari penbendaharaan.

Q: Saya mempunyai rumah berharga RM 150,000 bolehkah saya membeli sebuah rumah lagi yang berharga RM 150,000 ke bawah?
A: YA. Masih boleh kerana rumah lelong tiada sekatan dalam hal tersebut. Tetapi pastikan tahap kelayakan status pinjaman dengan pihak bank terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk membeli rumah lelong.

Q: Bagaimana dengan cukai pintu, cukai harta serta bil-bil utiliti lain?
A: Cukai pintu, cukai harta akan dibayar oleh pihak bank kepada rumah tersebut sehingga tarikh rumah dibeli oleh pemilik baru. Akan tetapi bil-bil lain seperti air, elektrik, kos selengaraan rumah dibayar oleh pemilik baru.

Q: Bagaimana dengan keadaan rumah lelong tersebut ?
A: Anda dinasihatkan untuk melihat terlebih dahulu rumah lelong tersebut dari kawasan sekitar dan rumah lelong dijual seperti sedia maklum berdasarkan “seperti sedia ada” dan dinasihatkan juga jika rumah tersebut masih berpenghuni, fikirkan juga dengan perasaan dan emosi pemilik asal untuk anda tidak menanyakan sebarang soalan. Dalam hal ini pihak bank tidak bertanggungjawab diatas sebarang kemungkinan yang berlaku terhadap anda. Dan pihak bank tidak mempunyai kunci rumah tersebut sama ada rumah itu tidak berpenghuni atau berkunci.

Q: Saya Berminat untuk mendapatkan rumah lelong tersebut, apakah yang perlu saya lakukan?
A: Selepas anda melihat rumah tersebut dan berminat untuk membeli, sila menghubungi saya di talian: 013-219 3131 (Azman) untuk urusan Bank Draft dan surat wakil.

Q: Saya Berminat untuk menjadi agen atau perunding hartanah bersama pihak tuan, apakah yang perlu saya lakukan?
A: Sekiranya anda berminat menyertai team kami untuk menjadi perunding hartanah secara freelance, sila hubungi saya di talian: 013-219 3131 (Azman) atau Smskan:  Taip:AgenHartanah - NEGERI - NAMA PENUH ANDA - NO TELEFON BIMBIT ANDA - EMAIL ANDA dan hantar sms ke 0132193131 atau DAFTAR ONLINE SEBAGAI AGEN  dan SILA KLIK DISINI.


A: Apakah masalah yang sering dihadapi untuk untuk membeli rumah lelong?
Q: Masalah yang sering berlaku berkaitan rumah lelong selalunya rumah lelong yang pemiliknya asalnya masih lagi tinggal di rumah berkenaan walaupun ianya telah dilelong. Jika mengalami situasi begini, cuba selesaikan masalah ini dengan cara yang baik terlebih dahulu. Tindakan undang-undang dan mahkamah adalah jalan terakhir jika pemilik asal rumah tersebut masih enggan keluar dari rumah berkenaan. Dalam hal ini anda tidak perlu bimbang.

Q: Bolehkah saya membeli rumah lelong yang telah lepas tarikh lelong dan masih tiada pembeli?
A: Kebanyakan kes rumah lelong yang tiada pembeli akan dilelong semula walaupun anda mahu membelinya selepas tarikh lelong. Dan kebiasaanya harga rizab akan dikurangkan 5% - 10% dari hari harga rizab sebelumnya. Kemungkinan rumah tersebut akan dilelong dalam masa 3 atau 6 bulan, atau setahun kemudian. Bergantung kepada pihak bank dan pelelong untuk mengisytiharkan atau mengiklankannya.

Q: Mengapa saya perlu menggunakan perkhidmatan ejen?
A: Antara sebab mengapa anda memerlukan perkhidmatan ejen:
  • Ejen boleh membantu anda mendapatkan senarai rumah lelong terbaru yang hendak dicari.
  • Ejen boleh memberikan anda khidmat nasihat yang berguna dan penting jika anda tiada pengetahuan tentang selok belok membeli hartanah/rumah lelong.
  • Ejen boleh membantu anda mendapatkan maklumat hartanah seperti Hakmilik, surat POS (Pengisytiharan Jualan) dan COS (Conditions of Sale).
  • Ejen boleh membantu anda dalam proses mendapatkan peguam yang betul-betul bekerja. Terdapat kes rumah yang telah dibeli dilelong semula kerana peguamnya “tidur”.
  • Anda dapat menjimatkan masa, tenaga dan wang jika menggunakan perkhidmatan ejen. Baca selanjutnya perkhidmatan ejen disini.
=============================================

**Ingin mencari hartanah/rumah lelong idaman?? Sila daftarkan diri dengan mengisi borang pencarian hartanah/rumah lelong disini. 

Sebarang pertanyaan lanjut boleh hubungi saya di
NZR Properties Realty Resources
Tel No  : 0132193131 (Encik Azman)
email : azmanhartanah@gmail.com
 

6 comments:

Nak tanya..ada seminar PROSIDUR LELONG HARTANAH MALAYSIA anjuran sekreatriat TUNAS(Tanah dan Ukur Negara Unrtuk Awam dan Swasta), Institut Tanah dan Ukur Negara (INSTUN)..boleh refer website kerajaan...www.instun.gov.my

Seminar pada 21/6/2014 sabtu dengan topik yang menarik...1) Tatacara Lelong Tanah Pejabat Tanah 2) tatacara Lelong Tanah Mahkamah Tinggi 3) Percuakaian dan Aplikasi GST dalam Urusniaga Hartanah 2015.
Boleh refr Mejar (B) Azmi Rahman - Pendaftar TUNAS di 011-23434740/45.
Apa pendapat Sdr ya...ok tak seminar nih???

Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

Anda memerlukan wang dengan segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
Akaun deposit
* Kadar faedah yang rendah 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
* Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
* Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
daripada

Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
Laman Web: Thecomloan.com

HARI BAIK SEMUA ORANG !!!

Saya Puan Susan Logan, Kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman rumah dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. pelanggan dan pemohon kami Jika anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayainya dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak, dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank perindustrian, sila hubungi kami dengan menghantar e-mel kepada kami di: (susanlogan1975@gmail.com)

PERKHIDMATAN PERIHAL YANG TERMASUK TERMASUK:

* Pinjaman komersial.
* Pinjaman peribadi.
* Pinjaman Perniagaan.
* Pinjaman Pelaburan.
* Pinjaman Pembangunan.
* Pemerolehan Pinjaman.
* Pinjaman pembinaan.
* Pinjaman Kad Kredit
* Pinjaman Penyatuan Hutang
* Pinjaman perniagaan dan lain-lain:

Puan SUSAN LOGAN
WhatsApp atau Teks: (+ 14169078157)
E-mel: (susanlogan1975@gmail.com)

CATATAN; Kami menyediakan pinjaman tanpa faedah sebanyak 2%, jadi kami boleh mengatakan bahawa kami menyediakan PINJAMAN TANPA Jaminan, Anda tidak perlu merasa teruk atau kecewa dengan bank yang meminta cagaran

Terima kasih dan salam mesra

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Post a Comment

Dapatkan Info - Bagaimana Nak Beli Rumah Tanpa Modal .!

Labels

#saveGaza (1) #SaveTheChildren (1) #SupportGAZA (1) 013-2193131 Azman Hartanah - Kami Mencari Tuan Tanah untuk Usahasama (JV) Bersama Pemaju Perumahan - Tanah 3 Ekar hingga 10 Ekar (1) Abang Azman Klang Perunding Hartanah Anda-INFO dan HARTANAH untuk dijual (1) Anda Berminat Menjadi Perunding Hartanah atau Ejen Hartanah.? (1) Anda Sedang Mencari Tanah Lot Banglo Atau Ingin Bina Rumah Banglo 1 Tingkat (1) Apakah perbezaan di antara hartanah rezab Melayu dan hartanah bumiputera? (1) atau Agen Hartanah (1) atau kekal (1) atau pajakan negeri (1) atau usaha sama (1) AzmanHartanah.Com / PEMAJU PERUMAHAN SEDANG MENCARI TANAH TIGA EKAR KE ATAS UNTUK DIMAJUKAN SECARA USAHASAMA (JV) (1) bank untuk membuat pinjaman rumah lelong (1) BATU 7 (1) Beli Rumah Lelong (1) beli tanah lot (2) Bina Taman Perumahan (1) blog hartanah lelong (1) broker hartanah lelong (1) Broker Rumah (1) Broker Tanah (1) cara jual rumah lelong (1) cara membeli rumah lelong (1) cara membeli tanah lot (5) contoh rumah di tanah lot (6) Ejen Hartanah (1) ejen hartanah lelong (1) Ejensi Harta Tanah Malaysia (1) Ejensi Hartanah (1) Facebook Fan Page Azman Hartanah-NZR PROPERTIES REALTY RESOURCES (1) Gambar Rumah (1) Hubungi 013-2193131 Azman Hartanah (1) Ingin Tahu tentang JV Usahasama Majukan Tanah Anda ! Hubungi 013-2193131 Azman Hartanah dari NZR PROPERTIES REALTY RESOUCES (1) Joint Venture Tanah Tanah Untuk JV (1) Jual Beli Tanah (1) jual beli tanah lot (3) jual tanah lot (1) JualBeli Rumah (1) JualBeli-Tanah-tanah dikehendakki (1) JV (1) Jv Tanah (1) JV Tanah Dengan Pemaju Perumahan (1) JV usahasama (1) JV Usahasama Pemaju Perumahan DENGAN Pemilik Tanah ( Bina Rumah ) (1) JV Usahasama Utk Membina Taman Perumahan di Tanah Anda (1) Kami Mencari Tanah untuk di Jual di Kuala Pilah (1) Kami Sedang Mencari Tuan Tanah untuk Usahasama (JV) Bersama Pemaju Perumahan. Kami mencari tanah 3 ekar hingga 10 ekar -Hubungi 013-2193131 Azman (1) membuat pinjaman rumah lelong (1) mencari owner tanah (1) Mencari owner tanah untuk dibangunkan secara JV atau usahasama (1) Mencari Tanah untuk Dimajukan Secara Usahasama. Kami Bina Rumah Teres (1) Mencari Tanah untuk Usahasama (JV) (2) Mortgage Life (1) MRTA (1) Negotiator (1) Panduan Bagaimana Untuk Membeli Rumah Lelong. (1) Pangsapuri dan Semi-D di TANAH ANDA (1) pembelian rumah atau industri hartanah (1) Pembinaan Rumah Melalui Usahasama JV (1) Perhimpunan Aman Selamatkan Anak-Anak GAZA di Dataran Merdeka. #DownIsrael (1) Perunding Hartanah (2) Projek Perumahan Secara Usahasama (2) Property Consultant (1) Real Estate Agent (1) Real Estate Negotiator (1) samada tanah berstatus rezab melayu (1) Selangor DE (1) SIJANGKANG 42500 Telok Panglima Garang (1) Soalan Lazim – FAQ – Cara dan Proses Membeli Rumah Lelong (1) syarikat pemaju perumahan bumiputera (1) Tanah di Sijangkang (1) TANAH DIKEHENDAKI SEGERA UNTUK DIMAJUKAN SECARA USAHASAMA (JV) (1) Tanah Dikehendaki Untuk Joint Venture Atau JV USAHASAMA (1) Tanah JV (Usahasama) Dikehendaki - Hubungi 0132193131 Encik Azman Perunding Hartanah dari NZR PROPERTIES REALTY RESOUCES (1) Tanah Lot DiJual (1) TANAH LOT UNTUK DIJUAL – LOKASI DI JALAN MAWAR (1) Tanah Untuk diJual (1) Tapak Rumah (1) Tips Beli Rumah Lelong (1) tips jual beli tanah lot (1) tips membeli tanah lot (4) untuk memajukan tanah (1) Usahasama (1) Usahasama Projek Perumahan Untuk JV (1) Usahasama Tanah (1) whatsapp@SMS Azman 0132193131 - Pembinaan Rumah Melalui Usahasama JV (1)

Hubungi Kami atau Lihat Info diVideo Kami Sebentar..

DAPATKAN SENARAI HARTANAH MURAH Terkini Mac 2013 - Klik Banner DiBawah Ini

List Hartanah Kami Uruskan

Lambaian Syawal 1436 Kian Dinanti - SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Lambaian Syawal 1436 Kian Dinanti - SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Video Lambaian Syawal 1436H Kini Di Rai - KAMI UCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Anda berhajat memiliki pelan banglo berkualiti idaman anda?

Pelan Banglo Idaman

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More